A www.lorincze-hhalom.hu oldal a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, melyet a honlap használatával Ön tudomásul vesz.

Lőrincze Lajos Általános Iskola

lorincze.iskola@gmail.com

Web:

Versenyképes Tudásért Alapítvány

A Lőrincze Lajos Általános Iskola Hegyeshalom Alapítványa a VERSENYKÉPES TUDÁSÉRT ALAPÍTVÁNY

adószám: 19112233-1-08

Kérjük támogassa adója 1 %-ával az iskolánkat!

Határtalanul! kirándulás élménybeszámolója

Határtalanul kirándulás
(HAT-19-01-1186) 2019. 09.10-13.

Magyar történelmi és földrajzi emlékek Szlovéniában

Lőrincze Lajos Általános Iskola Hegyeshalom és a Levéli Német Nemzetiségi Általános Iskola közös HAT - tanulmányi kirándulása

1. nap Hegyeshalom - Lendva - Dobronak - Ptuj

Történelem óra: Megtekintjük azokat az emlékeket, amelyeket 5., 6., és 7. évfolyamon tanultunk és tanulni fogunk.

Megérkeztünk a Muravidékre, ahol a labancok 1705. szeptemberében jelentős károkat okoztak az alsólendvai uradalomban, amely ott is ösztönözte a szlovének és magyarok ellenállását. Lendván megtekintjük a várat és Hadik Mihály múmiáját a Szentháromság kápolnában. Helyi magyar iskolában ismerkedünk, bemutatjuk egymás településeit. Majd Bátortornyán a Szent László legendát megörökítő freskót tekintjük meg.

Dobronak többségében magyarok által lakott falu Muravidék középső részén Szlovéniában. A trianoni békeszerződésig Zala vármegye lendvai járásának része. Nevezetességei a Szent Jakab templom, amelynek az első világháború kitörése előtt a templombelső freskóit Pandúr Lajcsi lendvai festőművész készítette, a mai formáját a templom a II. világháború után nyerte el. Hogy nevét mégis messze földön, rengetegen ismerik, azt két dolognak köszönheti. Az egyik, hogy itt található Közép-Európa egyetlen orchidea farmja, a másik a falu határában elterülő, a gyógyító energiákkal rendelkező erdő a Bakonaki-tó körül.

Délutáni órákban érkezünk Ptujba, Szlovénia legrégebbi városa, gazdag kulturáli és történelmi örökségekben. Története egészen a római időkre vezethető vissza, neve Traianus császártól ered. A hegy, melyen vár áll, amelynek művészeti galériája az ország egyik legszebb barokk és gótikus gyűjteményével büszkélkedhet. Ptuj másik leghíresebb látnivalója az ókori Mithras-szentély. A borospincék ötvözi Ptuj természeti és kulturális örökségét. Számos hagyományos vásárt, fesztivált és karnevált tartanak egész évben.

2. nap: Ptuj - Log pod Mangartom-Kluze erőd - Tolmin

Történelem óra: Felidézzük, amit a Rákócziakról tanultunk, Rákóczi-szabadságharc emlékei illetve világháborús emlékek megtekintése, amelyeket 7. évfolyamon fogunk tanulni.

Délután pedig egy túrázos földrajz órát tartunk a Kozjak vízesésig.

Felidézzük a vendek, vagyis a szlovének hogyan csatlakoztak a Rákóczi-szabadságharchoz, miután az átvonuló császári és szerb erők rablásait megelégelték. A Predil-hágón átkelve az első világháborús osztrák-magyar védelmi vonalhoz érkeztünk. Megállunk a híres Kluze erődnél, amely egy stratégiai fontosságú átjárót zárt el. Felkapaszkodunk a kobaridi hegyen található osszáriumhoz, amely a két világháború között, Mussolini parancsára készült, melyben a környékről felszámolt olasz haditemetőkben pihenő katonák csontmaradványait helyezték el. Kirándulást teszünk a Kozjak-vízesésig.

3. nap: Tolmin - Kobarid - Kozjak-vízesés - Tolmin szurdok

Rendhagyó földrajz óra. szurdokvölgy megtekintése

Történelem óra keretében világháborús helyszínek megtekintése

Kirándulást teszünk a Kozjak-vízesésig, amely Kobarid városa mellett a híres Napóleon híd után indul egy ösvényen keresztül a vízesésig. Kolovrat hegyre indulunk. Itt láthatunk gyalogsági és tüzérségi harci állásokat, lövészárkokat, amelyeket a caporettoi áttörés során a 12. isonzói csatában a központi hatalmak seregei elfoglaltak. A kolocrat gerincén feljutunk az 1114 méter magas csúcsra. A csúcsról fenséges panoráma tárul elénk a Tolmini-medencére és a Monfalcone-i öbölre. Szép időben ellátni a tengerig is. Kirándulás a Tolmini-szurdokba, ahol hidak, barlangok vadregényes szurdok találhatók, a legérdekesebb látnivaló a Medvefej, egy óriási háromszög alakú sziklatömb, beszorulva a szűk kanyon két függőleges sziklafala közé. Esti műsor: vetélkedőt szervezünk a Rákóczi-emlékév kapcsán, különös tekintettel a szabadságharc délvidéki vonatkozásaira.

4. nap: Ajdovscina - Ljubljana - Hegyeshalom

Történelem óra: felidézzük, mit tanultunk Batthyány Lajosról és a Muravidék magyarságáról.

A Ljubljanica partján fekvő Ljubljanaba érünk. A "szlovén Akropolisznak" is becézett várban megtekintjük az első magyar miniszterelnök Batthyány Lajos emléktábláját. Muravidékeken megemlékezünk az 1704-es harcokról, amikor Szapáry kurucai és a tótsági nép vér nélkül bevették Felsőlendvát.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

A székely nyelvjárás megismerése

Határtalanul kirándulás (HAT-KP-1-2021/1-000064)

Határtalanul 2022. május 09-15.

05.09. Hétfő:  Reggel 7.00-kor indulás Bezenyéről---Hegyeshalom---Levél

Egész napos utazás, határátlépés Csengersimánál, majd megérkezünk Szatmárnémetibe.

Idegenvezetővel megtekintjük Szatmárnémeti belvárosát, a Püspöki palota épületét, majd a Katolikus Székesegyházat, amely kívülről klasszicista stílusban épült, belül a barokk  sítlusjegyei figyelhetők meg. Majd séta a park körül, ahol megtekintettük az 1711-ben lezárult Rákóczi-szabadságharc szatmári béke aláírásának helyszínét. Sétánk az Óváros felé vezetett, ahol megtekintettük a Zsidó korzó épületeit, a Dacia szállót, a Tűztorony és az Északi-Színház épületét.

Ezután foglaltuk el a szállást, ahol közös vacsora, majd éjszakai túra ahol egy kápolnát fedeztünk fel. Kártyázás és jó hangulat.

05.10. Kedd: Reggel a szállás elhagyása, mert a délelőtt folyamán utaztunk utunk         következő helyszínére Kolozsvárra. Itt is idegenvezető várt ránk, akivel a belvárost tekintettük meg. Ezen a napon Európa napot is tartottak így díszőrséget és énekkart is láthattünk a Mátyás-szobor előtt. A belvárosban a Bánffy-palota épületét néztük meg, Hunyadi Mátyás szülőházát, a Szent Mihály templomot, majd Hunyadi Mátyás lovasszobrát. Ezenkívül több díszes szecesszós stílusú épületet láttunk sétánk során.

Ebéd: Mikó- étteremben

Délután: Torda-sóbánya megtekintése; majd indulás a következő szállásra Árkosra. Késő este értünk oda.

05.11. Szerda: Egész napos kirándulás Török Árpád Árpi bácsi vezetésével, mint megtudtuk földrajz-biológia szakos tanár volt, jelenleg a 10. könyve kiadásán munkálkodik. Nemcsak a székely nyelvjárást sajátíthattuk el tőle, hanem rendkívül sok érdekességet mind történelmi és földrajzi tekintetben Erdélyről.

Első helyszín: Törcsvár---Drakula-kastély és múzeum megtekintése----- A Háromszéki-és Barcasági medencében utaztunk végig. Közeben láthattuk  Kárpát-kanyart---A Királykőt—királykői szegfű, ritka tulipán faj és a vörösfenyő, amely lehullatja a levelét, kaptunk információkat.

Ezután Brassót látogattuk meg. A szászok egyik legnagyobb városa. A belváros épületei gótikus, neogótikus stílusban épültek. Megtekintettük a Fekete-templomot, amely inkább székesegyház jellegű.

Ebéd Brassóban.

Sepsiszentgyörgy: Háromszéki-medence székhelye---- közös sportdélután a külhoni magyarokkal. Közös sorverseny, métázás, foci, kézilabda.

05.12. Csütörtök: Egész napos kirándulás Árpi bácsi vezetésével

Első megálló: Csernát---Alsó és Felső Csernátból áll, mi Alsó-Csernáton jártunk—utunk során a legfontosabb növénnyel a pityókával találkoztunk, ezt termesztik legfőképpen ezen a területen. A Haszmann Pál Múzeumot nézhettük meg: székely skanzen; -traktor kiállítás (több száz évesek), rádió, telefon gyűjtemény, érckályha kiállítás; kopjafa—székely temető; 100 éves nagylevelű hársfa Jókai Mór emlékfája

Második megálló: Kézdivásárhely: céhműhelyekről nevezetes; 18 udvarházból áll, van köztük amelyet már kis utcának is megnyitottak. Főterén áll Gábor Áron rézágyújával a szobra.

Következő uticél: Bálványos, Bálványosfürdő és Torja-a Büdös-barlang—kén-hidrogén gáz miatt érezhető volt a büdös szag.

Majd a nap újabb gyönyörűsége és legendájának elmesélése a Szent-Anna tó és kápolna. Csodaszép túrát tettünk ezen a helyen.

Majd ebéd Tusnádfürdőn a Szent Kristóf Vendégházban.

Délután: Sepsiszentgyörgy—Szent György a védőszentje

Esti program Árkoson: foci, röplabda, közös éneklés, kártyázás

05.13. Péntek: Csíkszereda---- Mikó-vár megtekintése a múzeummal; székelyek életmódjának bemutatása, illetve az idegenvezető hölgy által újabb székely nyelvjárással való ismerkedés.

Csíksomlyó:

Kegytemplom és Ferences kolostor megtekintése---búcsújáróhely zarándokhely. Könnyező Szűz Mária oltárnál. Elénekeltük itt  közösen a székely himnuszt.

Mádéfalva: Emlékmű megetekintése 1764. jan. 7.—mádéfalvi-veszedelem; 200 székelyt végeztek ki az osztrk csapatok, több mint 400 embert hurcoltak el innen.

Gyergyószentmiklós: Idegenvezetőnk Magyari Vas István

A város történetének rövid bemutatása során megtudtuk, hogy a város nagy része örmény hagyaték, ma már elenyészően laknak itt. Örmény templom a várfallal való megtekintése, illetve egy egész utcasoron a házak homlokzatán fellelhető az örmény hagyaték.

Innen utunk a csodálatos természeti jelenség a Békás-szoros és a Gyilkos-tóhoz vezetett.

Késő délután indultunk vissza Árkosra.

05.14. Szombat: Újabb hosszú út várt ránk, amely közben szebbnél szebb tájon és településeken haladtunk át.

Első megállóhely: Székelyudvarhely---melynek belvárosát, főterét néztuk meg. Betekintettünk a csodálatos Ferences-Templomba, majd megnéztük a történelmi Milleniumi Parkot. Ezután a város szélén egy Mini Erdély parkban jártunk, ahol Erdély nevezetes épületei vannak makettben megformázva. Megtaláltuk az utunk során megtekintett épületeket is. Ebédünk is itt volt e parkban.

Innen Farkaslakára mentünk, ahol megkoszorúztuk és műsort adtunk Tamási Áron emlékhelyénél.

Majd egy érdekes fazekasságáról híres Korondot csodálhattuk meg. Utunk innen Nagybányára, és végül újra Szatmárnémetibe tartott.

05.15. Vasárnap: Indulás haza Magyarországra, de a délelőtt folyamán még megálltunk Vetésen II. Rákóczi-Ferenc mellszobránál, aztán Nagykárolyban ahol, a csodálatos kastélyt és múzeumát, majd parkját jártuk végig. A történelem megint megelevenedett előttünk. Aztán neves magyar költőnk falujához mentünk Adyfalvára, ahol szülőházát járhattuk végig.

Ezután indultunka határ felé és Vállajnál átléptünk Magyarországra. Esti órákban értünk haza.

Hosszú, de élménydús kiránduláson vehettünk részt, ahol a magyar történelem, a magyarság szívvel-lélekkel való őrzését, a székely csodálatos nyelvjárásával gazdagodhattunk. Mint síksági emberek csodálattal őrizzük a Kárpátok vonulatait, és növényvilágát. Hazafelé azonban eszünkbe jutott Petőfi Sándor: Az alföld című verse is.

Határtalanul 2023

Erdély

1.nap: Útvonal: Hegyeshalom-Levél-Mosonmagyaróvár-Budapest-Csenger-Szatmárnémeti

Nagykároly:  Károlyi kastély: nagykárolyi volt Piarista Zárda A Károlyi család őse, a Kaplony nemzetség állítólag még a honfoglalás idején szerezte meg a területet. A településről az első írásos emlék 1213- ból való, leszármazottjuk a város és a környék történelmében meghatározó szereppel bíró Károlyi család. 1482-től kezdték kiépíteni a Károlyiak a várat, a török veszedelem miatt alakítják évtizedeken át lakóépületből várkastéllyá.

Érdmindszent:  Ady Endre szülőháza és szobra: Az 1900-ban épített Ady-kúria a falu végén áll, 1957 óta emlékmúzeum van benne. Az udvar másik végében található a régi parasztház jellegű épület, melyben Ady született. Ebben a család régi bútorai láthatók.

Szatmárnémeti:

 Római katolikus székesegyház (Püspökség): A szatmárnémeti római katolikus székesegyház a város főterének legmarkánsabb épülete, az egykori Deák Ferenc (ma Szabadság) tér keleti oldalán helyezkedik el, a Széchenyi (1918. december 1.) utca elején található püspöki palota szomszédságában. A templom belső terében a barokk stílus van túlsúlyban, de felfedezhetünk benne klasszicista vonásokat és más stíluselemeket is.

 Református láncos templom: A láncos templom Szatmárnémeti legrégebbi és legnagyobb református temploma. 1788 és 1807 között épült. Nevét az 1862-ben készült, a templomot körülvevő alacsony lánckerítésről kapta, amit később az épület előtt húzódó térre is kiterjesztettek.

 Vécsey –ház: A Vécsey-háznak magyar történelmi vonatkozásai is vannak, ennek helyén állt ugyanis az az épület, melyben a Rákóczi-féle szabadságharc végét jelentő szatmári béke szövegét kidolgozó főurak laktak a dokumentum összeállításának idején.

 Tűzoltótorony: A régi Pannónia szálló (ma Dacia hotel) mögötti téren áll. A kerek torony 45 méter magas, és a város egyik szimbólumának számít.A 19. században jelentős részben faépületekből épült városban a tűzfigyelést eleinte templomtornyokból, majd a városháza tornyából végezték. Utóbbi lebontása után Meszlényi Gyula püspök építtette fel Dittler Ferenc tervei alapján a tűzoltótornyot a püspökség megalapításának centenáriuma alkalmából. A telefon elterjedésével elvesztette funkcióját.

 Kossuth-kert: Szatmárnémeti legnagyobb közparkja.

Szállás: Erdőhegy: kápolna nézés

2. nap:

Útvonal: Szatmárnémeti-Zilah-Kolozsvár-Torda-Marosvásárhely Kolozsvár:

 Szent Mihály templom: Erdély legkorábbi csarnoktemploma alapterületű, amely Kolozsvár főterén, a hajdani nagypiacon áll. A 14–15. században gótikus stílusban épült római katolikus templomot 1545 és 1556 között a lutheránusok, 1556 és 1566 között a reformátusok, 1566-tól 1716-ig közel kétévnyi megszakítással az unitáriusok használták; 1716-ban Habsburg hatalmi döntéssel kapták vissza a katolikus hívek. Ma a város római katolikus közösségének plébániatemploma, Kolozsvár egyik jelképe.

 Mátyás király szülőháza, lovas szobra: Kolozsvár legrégebbi emeletes háza, jelenleg a Képzőművészeti és Formatervezési Egyetem épülete az Óvárban található gótikus stílusú műemlék. Világkiállításon aranyéremmel díjazott bronzból készült szoborcsoport ma is meghatározója Kolozsvár főterének.

Torda:

 Mikó palota: 1870-es években Mikó család építette.

 Sóbánya: A méltán népszerű tordai hasadék mellett a nagy múltú város, Torda fő látnivalója az évszázadok óta működő sóbánya, mely Erdély egyik legérdekesebb látványossága. A több mint 13 millió éves erdélyi sókészlet elszigetelt tengerek fenekén rakódott le, mely a későbbi tektonikus mozgások eredményeképpen az Erdélyi-medence nyugati és keleti részén tömbösült. Ennek részeként Torda észak-keleti részén a fellelt, csaknem 1200 méter vastagságú sóréteget már a rómaiak megkezdték kitermelni.

Szállás: Marosvásárhely

3. nap:

Útvonal: Marosvásárhely-Segesvár-Sepsiszentgyörgy-Brassó-Tölcsvár-Sepsiszentgyörgy

Segesvár:

 Segesvári vár: Várának egykori 14 tornyából 9 még most is áll, melyeket 930 m hosszú várfal köt össze. Mindegyik torony a védelmére kijelölt céh nevét viseli. (Kovácsok tornya, Szabók tornya, Cipészek tornya, Szűcsök tornya stb..)

 Óratorony: A többi toronytól eltérően ezt nem valamelyik céh védte, hanem a városi tanács katonái. Maga a tanács 1556-ig az első szinten levő teremben ülésezett. A toronyban őrizték a város kincstárát, levéltárát, és itt volt a lőszerraktár is. A toronyórának két számlapja van, az egyik a város felé, a másik a vár felé néz. Az óralap melletti fülkékben találhatók az óraütéskor körbejáró figurák: a város felé a hét napjait ábrázoló alakok, a vár felé pedig a béke, törvény és igazság, illetve a nappal és éjszaka jelképes alakjai.

 Vlad Tepes szülőháza: Vlad Țepeș, vagyis Dracula 1431-ben valószínüleg ebbben a házban született és állítólag itt is élt négy éves koráig, hiszen apja 1431-1436 között a vár-városban lakott. Jelenleg a házban bár és étterem működik.  Szarvasos ház: Az erdélyi késő reneszánsz jellegzetes építészetének egyike ez a ház, amely a nyugati és északi külső falán, eredeti méretben látható festett szarvasokról kapta a nevét. A szarvasok valódi közös agancsot viselnek, amelyet az épület sarkára erősítettek fel, sajátos látványt nyújtva.

Sepsiszentgyörgy:

 Székely Nemzeti Múzeum

 Tölcsvári szoros: a Déli-Kárpátok szorosa, amely a Bucsecs-hegységet választja el a Királykőhegységtől.

 Drakula kastély: Erdély egyik legépebben megmaradt, középkori jellegét is megőrző kastélyának falai teljes épségükben, többször kijavítva ma is állnak. A közelmúltban teljes mértékben restaurálták, a belső helyiségekben a román királyi család emléktárgyaiból állandó kiállítás tekinthető meg.

Brassó:

 Poiana síközpont: Románia legnagyobb síközpontja, amely kb. 20 kilométernyi sípályával várja az ideutazó sportolni vágyókat.

 Fekete templom: A brassói szász evangélikus Fekete templom Románia legnagyobb temploma, egyben az európai gótika legkeletebbre fekvő jelentős alkotása.

Szállás: Árkos

4. nap:

Útvonal: Árkos-Csernát-Kézdivásárhely-Kézdiszentlélek-Torja-Szent Anna-tó- TusnádfürdőSepsiszentgyörgy

Csernát:

 Haszmann Pál múzeum: A csernátoni falumúzeumot alapítójáról, Haszmann Pálról nevezték el. A Haszmann Pál Múzeum kertjébe áttelepített székely házak, székely kapuk, vízimalom, a székely népi építészeti örökség egy-egy jellegzetes típusa adja a skanzen jelleget. A székely házakat fából, sátortetővel építették, zsindellyel födték. Ezek többosztatú, ereszes és tornácos székely háztípusok. A házak korabeli bútorzattal, berendezéssel, tárgyi emlékanyaggal, eszközökkel a régi falusi élet hangulatát idézik, akárcsak az eredeti formájukban felállított, restaurált régi háromszéki székely kapuk.

 Ika vár: A Bodoki-hegység keletre néző völgyében, Felsőcsernáton határában, a Nagy- és az Ika-patakok által közrefogott Várbércen áll egy henger alakú zömtorony, amit korábban csernátoni Csonka torony néven ismertek

Kézdivásárhely:

 Város főtere: Gábor Áron szobor. Kézdivásárhelyen készítette a legtöbb ágyút.

 Incze László patikamúzeum  Babamúzeum: Népviseleti ruházatokat mutatja be.

 Márton Áron püspök szobra Kézdiszentlélek: Katolikus erődtemplom és várfal, búcsújárók emlékháza

Mádéfalva

 Emlékmű: Mária Terézia idejében a császári csapatok véres leszámolást rendeztek Székelyföldön, amiért a székelyek fellázadtak az erőszakos toborzások ellen

Tusnádfürdő

 Szent Anna-tó: Krátertó. Szent Anna legendája. A környéken a geológiai közelmúltban, mintegy 56 ezer évvel ezelőtt, erős vulkáni tevékenység folyt. A Csomád maga több, egykor aktív lávadóm együttese. A Szent Anna-tó úgynevezett maar-tó, azaz a láva és víz találkozása nyomán bekövetkező robbanás nyomán keletkezett. Az izzó piroklasztáradások által magával ragadott fatörzsek maradványaiból két magyar kutató, Harangi Szabolcs és Kiss Balázs meghatározta a vulkán utolsó kitörésének idejét: ezek szerint 32 ezer évvel ezelőtt működött utoljára itt és egyben a Kárpátmedencében vulkán.

Sepsiszentgyörgy

 Általános iskola

5. nap:

Útvonal:Árkos-Csíkszereda-Csíksomlyó-Mádéfalva-Gyergyószentmiklós-Békás-szorosGyilkos-tó-Sepsiszentgyörgy

Csíkszereda:

 Csiki Székely Múzeum

 Mikó vára: Reneszánsz kori, ó-olaszbástyás várkastély, Csíkszereda egyik legfontosabb nevezetessége. Építője neve után Mikó-várnak, vagy Mikóújvárnak nevezték.

Csíksomlyó:

 Kegytemplom és kolostor: Pünkösdi Búcsújáró hely. A Szűz Máriát a kis Jézussal ábrázoló kegyszobor a templom legértékesebb része. Ez a kegyszobor a Mária-zarándoklatok központja, a zarándokok előtte fejezik ki hódolatukat, a lábát megcsókolják, megsimogatják, hozzá érintik kegytárgyaikat. A szobor átvészelte az 1661-es nagy török támadást és tűzvészt. A monda szerint a török vezér látva az értékét el akarta vitetni, de a szobor olyan súlyossá vált, hogy nyolc pár ökörrel sem tudták megmozdítani. Ezt látva kardjával megsebezte a szobor arcát és nyakát, melynek nyomai ma is látszanak. A korabeli beszámolók szerint a szobor néha földöntúli fényben tündököl, máskor nagy veszély idején szomorúnak látszik. A szobornál számos imameghallgatás történt, melynek emlékét a két oldalon kifüggesztett fogadalmi tárgyak, táblácskák őrzik.

Gyergyószentmiklós:

 Örmény katolikus templom

 Szabadságtér és Márton Áron utca Békás- szoros: Tektonikus eredetű szurdokvölgy, az ország egyik legszebb hegyszorosa. Oltárkő, a Pokol kapuja.

Gyilkos tó: Régi magyar nevén: Veres-tó) egy természetes torlasztó a Hagymás-hegységben, a Keleti-Kárpátokban, Hargita megye északkeleti részén. 1837-ben keletkezett egy közeli hegyről lecsúszó törmelék következtében. A tó visszahúzódóban van, a visszamaradó kisebb tavak elláposodnak. A tó vizéből fenyőcsonkok állnak ki, az egykori fenyőerdő maradványai.

6. nap:

Útvonal: Árkos-Székelyudvarhely-Farkaslaka-Korond-Nagyszeben-Déva

Székelyudvarhely:

 Városközpont

 Városháza

 Ferencesek temploma

 Katolikus gimnázium épülete

 Turulmadaras emlékmű: Az egyedülállónak mondható énlaki turulmadaras emlékmű a rovásírásáról híres templom bejáratától kissé jobbra áll a Hegy-kertben

 Emlékezés parkja: A székelyudvarhelyi Emlékezet parkja a város központjában található: 13 magyar király, író és más híres ember szobra tekinthető itt meg.

 Székely támadta vár: A középkori vár az anyaváros egyik legfontosabb építészeti emlékműve, mely a Román Nemzeti Kulturális Minisztérium hivatalos jegyzékében is nyilvántartásba van véve mint történelmi műemlék. A jelenleg romos állapotban található, régi olasz bástyákkal szegélyezett reneszánsz építészeti stílusban épített várat az ott előzőleg található kolostor helyére építették, annak építőköveinek felhasználásával.

 Vasszékely emlékmű: Cserfából készült és odaszögezett acélpikkelyek borították, ezért kapta a Vasszékely nevet. Az emlékmű talapzatára négy felirat került, égtájak szerint.  Mini Erdély park: Több mint kilencven erdélyi történelmi épület és középkori vár makettjét mutatja be.

Farkaslaka:

 Tamási Áron síremléke: Tamási Áron Kossuth-díjas magyar író volt, aki 1966. május 26.-án hunyt el Budapesten. Kérésére szülőfalujában, Farkaslakán temették el. Itt látható a sírja a templomkertben. Korond: Székelyföld legjelentősebb fazekas központja, jelentős turisztikai látványosság.

Szállás: Déva

Déva várának romja, Ferencesek rendház temploma, Korvin-címeres vármegyeháza, szomszédságában pedig a Hunyadi várkastély található.

7. nap:

Útvonal: Déva-Vajdahunyad-Arad-Magyarország

Vajdahunyad:

 Vár: Legimpozánsabb és leglátványosabb, teljesen épen maradt középkori vára, a régió leghíresebb turisztikai látványossága. A lenyűgöző gótikus várkastély, egyik legnagyobb magyar regényírónk, Mikszáth Kálmán szavaival élve a "várak királya".

Arad:  1848-49-es emlékmű: 150 évvel ezelőtt, az 1848-49-es szabadságharc szomorú lezárásaként az aradi várban végezték ki a szabadságharc 13 tábornokát. Kivégzésük helyén ma egy szerény obeliszk látható és a városközpontban emlékükre felállított emlékmű.