Ökoprogramok
Fenntarthatóságra nevelés intézményi munkaterv
Fenntarthatóságra nevelés intézményi munkaterv
2023/24. tanév
1. Egészségfejlesztés, egészséges táplálkozás osztályszinten
Ideje |
Felelős |
Megvalósítás kerete |
2023. 10. 16-20. |
osztályfőnökök/technika és tervezés tárgyat tanító pedagógus |
technika vagy osztályfőnöki órán gyümölcs- és zöldségsaláta készítése, kóstolása, elméleti ismeretek bővítése, balesetvédelem |
2024. 04. 22-26. |
osztályfőnökök/ technika és tervezés tárgyat tanító pedagógus |
2. Európai Hulladékcsökkentési hét akciójában részvétel
Nevezés a hulladékcsökkentési hétre
Felelős: intézményvezető, pedagógiai munkaközösségvezető
Feladat: A projektet meghirdetők által adott
Megvalósítás: 5-8. évf., osztálykeretben ötletek gyűjtése
Jutalmazás: gyümölcsök
3. Szemétszedés községünkben
Felelős: intézményvezető, munkaközösségvezetők
Feladat: alsósok az iskola környékét, a település utcáit felsősök a lakott területen kívül eső, út melletti területeket takarítják.
Jutalmazás: osztályfőnöki dicséret a legszorgalmasabbaknak
4. Tisztasági verseny az iskolában
Résztvevők: alsós és felsős osztályok
Felelős: intézményvezető és munkaközösségvezetők
Feladat: saját osztályok tisztántartása
Megvalósítás ideje: november, január, április
Jutalmazás: gyümölcs
5. Komposztálás és szelektív hulladékgyűjtésre ösztönzés
Résztvevők: 1-8. évfolyam tanulói
Felelős: környezet-, természettudomány-, technika-, biológia tantárgy oktatója.
Feladat: a tanulók figyelmének felhívása a komposztálásra, szelektív gyűjtésre ismereti és gyakorlati megvalósítás szintjén
Megvalósítás ideje: a tanév során folyamatos
Jutalmazás: szaktanári dicséretek
6. Papírgyűjtés
Résztvevők: 1-8. évfolyam tanulói és a szülők Felelős: DÖK-támogató pedagógus
Feladat: osztályonként a lehető legtöbb hulladékpapír gyűjtése, kötegelése, leadása
Megvalósítás ideje: tanévenként egy alkalom/ május-június/
Jutalmazás: osztálykirándulások anyagi támogatása, osztályfőnöki dicséretek
7. Környezeti nevelés, projektnapok (Víz-, Föld-, Madarak és fák napja)
Megemlékezés műsorának megtekintése (iskola által készített) a nevezetes napon felvételről.
Víz-, Föld-, Madarak és fák napja projektnapok
1-4. osztályok számára: utolsó tanítási héten
5-8. osztály számára: a nevezetes napon
Résztvevők köre: általános iskola 1-8. évfolyam tanulói, osztályfőnökök, szaktanárok
Időkeret: 3 tanítási nap
Helyszín: az iskola területe (tantermek, tornaterem, iskolaudvar, focipálya), a programtól függően külső helyszínek (Stettni tó, Kavicsbánya, szennyvíztelep, malom)
Szükséges tárgyi források: rajzeszközök (papírlapok, karton, krepp-papír, színes lapok, olló, ragasztó), lap-top, projektor, interaktív tábla, kísérleti eszközök, mikroszkóp, fényképezőgép, sportszerek, kerékpár, feladatoktól függően.
Szükséges humán erőforrás: osztályfőnökök, szaktanárok
Projektek célja:
• a tanulók környezettudatos magatartásának kialakítása
• produktum (játék, fotó, jelenet, bemutató, plakát stb…)
• ismeretszerzés
• a tanulók ismerjék fel a leggyakoribb környezetkárosító hatásokat és annak következményeit
• váljon számukra értékké a környezet és annak védelme
Kompetenciák fejlesztése:
• együttműködés
• elfogadás • kreativitás • természettudományi kompetencia • kommunikációs készség • esztétikai érzék • állóképesség • versenyszellem • önálló tanulás
Tantárgyi kapcsolódás: földrajz, biológia, fizika, kémia, természetismeret, magyar, ének, rajz, technika, testnevelés, informatika
Megelőző feladatok a pedagógusok részére:
• tájékozódás az interneten, a szakirodalomban
• szórólapok, prospektusok gyűjtése
• külső előadók keresése, felkérése
Programok: (az előző tanév elégedettségi mutatóit figyelembe véve állítani össze)
• környezetvédelmi témák feldolgozása csoport munkában
• tanulói kiselőadások
• plakátkészítés
• kísérletek
• ismeretszerző szöveg feldolgozása
• totó kitöltése
• vetélkedő: Ki mit tud?
• oktatófilm
• drámajáték
• tanulói alkotások készítése: mese, vers, novellaírás, illusztrációk, rajzok, makettek hulladékból
• akadálypálya
• külső előadók: erőművekről és a szelektív hulladékgyűjtésről szakember, tűzoltóság
• sportfoglalkozás
• külső helyszínek felkeresése (szennyvíztelep, vízi erőmű, Futura, Stettni, Bánya)
• kerékpártúra
• papírgyűjtés, tejes dobozok és pet palackok gyűjtése
• szemétszedés
• külső szervezésű programokhoz kapcsolódás, csatlakozás
Elvárt eredmények:
• érdeklődés felkeltése a környezetvédelem iránt
• ismeretek bővítése az életkori sajátosságoknak megfelelően
• együttműködés a pedagógusok és a pedagógusok és tanulók között
• csoporttapasztalatok szerzése
• szokásrendszer kialakítása
Kockázat : rossz idő esetén tantermi illetve tornatermi programok megvalósítása
8. Mentálhigiénés előadás kamaszoknak
Előadó: pszichológus/ szociális segítő szakember
Ideje: 2024. március 31.
Felelős: munkaközösségvezetők
9. Darázsgarázs az udvaron (célja, feladata)
Ideje: 2024. május 1.
Felelős: Jenőffy Gábor
10. Madáretető készítése / elhelyezése az iskola udvarán lévő fákra és etetés
Ideje: 2023. október 20.
Felelős: Bohárné Leszkovich Gabriella
11. Osztálytermekben szobanövények gondozása
Ideje: folyamatos a technika órákon
Felelős: Bohárné Leszkovich Gabriella
Hegyeshalom, 2023. szeptember 1. Nusserné Bedő Gyöngyi